1
Czym jest wodór?

Wodór postrzegany jest jako nowoczesne paliwo przyszłości.

 

Aktualnie prowadzonych jest sporo programów badawczych i pilotowych wdrożeń mających na celu przetestowanie technologii oraz określenie możliwości szerszego zastosowania wodoru jako paliwa. Czy przy obecnym poziomie wiedzy i infrastruktury jest to możliwe w stosunkowo krótkim czasie.

Szacunkowe zużycie wodoru w sektorze chemicznym i naftowym w Polsce

 

Roczne zużycie wodoru w mld Nm3

7,4

Archiwum

27.07.2020
Klaster wodorowy podpisał deklarację europejskiego Sojusz na rzecz czystego wodoru

8 lipca 2020 r. Komisja Europejska ogłosiła 3 ważne dokumenty:

- strategię UE na rzecz integracji systemów energetycznych

- strategię UE oraz

zainaugurowała europejski Sojusz na rzecz czystego wodoru  - „Clean Hydrogen Alliance”.

 

Klaster Wodorowy był wśród ponad 80 podmiotów członków Hydrogen Europe, które w maju br. podpisały list wspierający tę inicjatywę do Komisji Europejskiej. Obecnie Klaster podpisał już deklarację przystąpienia do tego Sojuszu.

 

Jego zadaniem będzie:

  • wspieranie rozwoju globalnego przemysłu czystego wodoru w Europie;
  • technologie wodorowe mają wspomóc osiągnięcie pełnej dekarbonizacji najbardziej zanieczyszczającego przemysłu i odegrać kluczową rolę w przemianie Europy do neutralności klimatycznej;
  • przygotowanie odpowiednich projektów inwestycyjnych opartych na energii odnawialnej, wspieranie popytu na czysty wodór w UE;
  • przygotowanie odpowiednich regulacji prawnych oraz inicjowanie badań i innowacji.

 

W Sojuszu uczestniczą liderzy przemysłu, przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, krajowych i regionalnych ministerstw oraz Europejski Bank Inwestycyjny.

 

Do Sojuszu mogą przystąpić podmioty prywatne i publiczne, działające w łańcuchu od produkcji wodoru poprzez jego transport, magazynowanie do wykorzystania w transporcie, przemyśle, energetyce i ogrzewalnictwie.

 

Warunkiem jest podpisanie deklaracji i zobowiązanie się do aktywnego działania na rzecz zrealizowania celów Sojuszu. Jednym z celów jest zainstalowanie w Europie do roku 2024 co najmniej 6 GW elektrolizerów zasilanych energią z OZE i 40 GW do roku 2030. Musimy działać sprawnie, aby i Polska znalazła się w gronie krajów, które maja swój udział w tej puli. Sojusz będzie wspierał projekty skalowania produkcji zielonego wodoru i w okresie przejściowym “szarego” wodoru z wykorzystaniem technologii wychwytywania CO2, koordynował działania w tym zakresie i stanowił platform do udziału społeczeństwa.

 

Komisja Europejska będzie organizowała raz do roku spotkanie Hydrogen Forum, którego celem jest wymiana doświadczeń wszystkich uczestników sojuszu.

 

Sojusz będzie działał w 6 grupach tematycznych ( Six Pillar Round Tables):

1. H2 Production: elektrolizery, PV/Farmy wiatrowe/hydroenergetyka, projektowanie instalacji, wychwytywanie CO2 - CCS, pyroliza
2. H2 Transmission-Distribution: rurociągi, transport wodoru w nośnikach organicznych, LOHC, transport ciekłego wodoru LH2, porty morskie, stacje tankowania HRS
3. H2 Mobility: pojazdy samochodowe, ciężarówki/autobusy, lekkie ciężarówki LDV, pociagi, statki, ogniwa paliwowe, napędy pojazdów i pociągów, zbiorniki
4. H2 Residential Applications: ogrzewanie budynków, kogeneracja  CHP, ogniwa stałotlenkowe SOFC
5. H2 Industrial Applications: przemysł stalowy, chemiczny, rafineryjny, e-paliwo syntetyczne eKerosene/eFuels, nawozów sztucznych, cemntowy, ciepło przemysłowe
6. H2 in the Energy sector: re-elektryfikacja, mega magazyny energii, bilansowanie sieci elektroenergetycznej/zasilanie tej sieci


Zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

Relacja z wydarzenia ogłoszenia Sojuszu z udziałem prezesa PKN ORLEN p Armena Artwich - KLIKNIJ.

Deklaracja przystąpienia dostępna TU.

 

15.07.2020
Po autobusach przyszła kolej na ciężarówki na wodór

Zmiany klimatyczne i idąca za tym strategia dekarbonizacji obejmują również redukcję emisji z transportu. Transport zeroemisyjny wprowadzany jest do miast - głównie w transporcie publicznym. Autobusy na wodór jeżdżą w 35 miastach Europy. Największe koncerny motoryzacyjne i transportowe od kilku już lat pracują nad rozwiązaniami, które mają zastąpić tradycyjne napędy nowymi, elektrycznymi i wodorowymi.  Rozwiązania te pozwalają na tankowanie 30 do 80 kg wodoru w czasie 10 – 15 minut i w zależności od modelu pod ciśnieniem 35 lub 70 MPa. Ilość tankowanego wodoru zapewnia zasięg minimum 400. Są to parametry porównywalne do dzisiejszych ciężarówek więc wszystkie te właściwości i podstawowa zaleta zapewnienia zero-emisyjności „zielonym wodorem” pokazuje, że następnym obszarem szybkiego rozwoju będzie transport ciężarowy.

 

Pojazdy ciężarowe napędzane ogniwami paliwowymi oferuje na razie tylko kilku producentów: Hyundai, Nikola Motor Company, Toyota, BMW czy Renault. Od ponad 5 lat poszczególne firmy prezentują swoje pierwsze ciężarówki Ale teraz to już nie testy prototypów, a produkcja seryjna na świecie i ciężarówki przyjeżdżają do Europy. Na początku lipca 2020 Hyundai wysłał do Szwajcarii pierwszą partię 10 ciężarówek Xcient Fuel Cell. Łącznie ma ich być ponad 1500. Plan bardzo ambitny, zwłaszcza że połączony z budową stacji tankowania wodoru. Hundai zawarł umowę ze szwajcarską spółką H2 Energy, która specjalizuje się w produkcji i dostawach wodoru ze źródeł odnawialnych.

 

Największe i ciekawe plany przedstawiła jednak Nikola Motor Company. Nikola – producent ogniw paliwowych połączył siły z producentem samochodów ciężarowych IVECO, i tak powstała NIkola ONE na rynek amerykanki czy Nikola Tre na rynek europejski.

 

To jednak nie tylko propozycja ciężarówki, ale cały łańcuch wartości. Nikola planuje wybudowanie 700 własnych instalacji do produkcji wodoru i stacji tankowania samochodów. Do tego zadania wybrała NEL SA jako uznanego dostawce technologii elektrolizy i stacji tankowania. Energia do elektrolizerów ma pochodzić z OZE! Stacja ma produkować do 40 t wodoru dziennie!

 

Jeszcze jedna ciekawostka - Oferta sprzedaży oparta jest na formie leasingu ciężarówki wraz serwisem i darmowym tankowaniem wodoru przez okres 7 lat!

 

W lipcu br. Air Liquide rozpoczął budowę w Fos-sur-Mer stacji przeznaczonej właśnie dla samochodów ciężarowych. Stacja ma mieć zdolność produkcji 1000 kg H2 dziennie i zatankowania do 20 ciężarówek transportowych pod ciśnieniem 70 MPa. Na stacji będą mogły się zatankować również autobusy i inne pojazdy samochodowe.

 

Jednocześnie w lipcu br. Air Liquide i zarząd Portu Rotterdam ogłosili rozpoczęcie wspólnego przedsięwzięcia, którego celem jest do roku 2025 wypuszczenie na drogi Holandii, Belgii i Niemiec ponad 1000 ciężarówek zeroemisyjnych z ogniwami paliwowymi. Partnerzy projektu obejmują cały łańcuch dostaw od producentów samochodów jak VDL Groepi Iveco/Nikola do firm transportowych jak: Vos Logistics, Jongeneel Transport czy Poczta Holenderska HN Post. Ponad 50 ciężarówek ma pracować na potrzeby portu.

 

Opracowana przez Toyotę nowa ciężarówka to prototyp o nazwie UNO, stworzona wspólnie z terminalem kontenerów Fenix Marine Services w Porcie Los Angeles jako wodorowy ciągnik siodłowy do przewożenia kontenerów na terenie portu. Mamy już ciężarówki FC Yard Truck oraz podnośniki kontenerów na wodór w porcie Walencja.

 

Ruszają więc projekty w kierunku zero emisyjnego transportu. Powstają przeróżne rozwiązania warte przemyślenia i naśladowania jak np. zwolnienie z podatku drogowego dla pojazdów bez emisyjnych w Szwajcarii, czy stacje tankowania z dużymi elektrolizerami alkalicznymi. Uporządkowania wymaga też terminologia ponieważ mamy ciężarówki na wodór, ciężarówki elektryczne z ogniwami paliwowymi, ciężarówki z ogniwami paliwowymi, samochody elektryczne z ekstenderem, pojazdy zero-emisyjne, pojazdy bez emisyjne itd. Jak tylko powstaną stacje tankowania wodorem w Polsce to i do nas przyjadą takie przyszłościowe ciężarówki.

 

 

Autor: Marek Foltynowicz.

 

Źródło: Hyundai, 40ton.net, H2-view, Nikolamotor.com, H2Ports.eu.

14.07.2020
Zapraszamy do udziału w III edycji PCHET

Mamy zaczyt zaprosić do udziału w III Polskiej Konferencji poświęconej tematyce technologii wodorowych (PCHET 2020/ 3rd Polish Conference on Hydrogen Energy and Technologies).

 

Zeszłoroczna edycja pokazała ogromne zainteresowanie technologiami wodorowymi, gdzie mieliśmy zaszczyt wysłuchać 20 prelegentów i gościć ponad 200 uczestników. W tym roku liczymy na jeszcze większy zasięg, gdyż ze względu na niepewną sytuację epidemiologiczną, przenosimy PCHET do Internetu.

 

Konferencja odbędzie się w dniach 28 i 29 września 2020 r. w formie online. Nasz Klaster ma już wypracowane kontakty z mediami np. wysokiepecie.pl oraz partnera medialnego konferencji, którym został Biznes Alert. Celem konferencji jest już nie tylko popularyzacja wykorzystania technologii wodorowych w Polsce, lecz przede wszystkim przeprowadzenie eksperckich dyskusji nad wizją oraz strategiami wdrażania H2 do gospodarki.

 

Planujemy :

28 września

  • Sekcje naukowo – technologiczne wraz z panelem dyskusyjnym na tematy:
  1. Silniki elektryczne lub silniki spalinowe na wodór
  2. Wodór paliwo przyszłości dla transportu kolejowego

 

29 września

  • Wystąpienia i panele na następujące obszary tematyczne:
  1. Sekcja europejska - Wodór w Europie
  2. Strategie polskich czempionów
  3. Europa i Polska na tle świata
  4. Sekcja Polska –Strategia wodorowa, OZE w transporcie, Strategia Klastra Wodorowego
  5. Dobre praktyki wdrażania wodoru w Europie – nowości techniczne
  6. Panel dyskusyjny nt regulacji prawnych dotyczących wodoru
  7. Panel dyskusyjny -  dialog społeczny i  wodór w przestrzeni publicznej

 

Udział w konferencji to doskonała okazja do zapoznania się z najnowszymi trendami w zakresie rozwoju technologii wodorowych oraz spotkania i wymiany doświadczeń z przedstawicielami wiodących firm, na tym dynamicznie rozwijającym się  i innowacyjnym rynku.


Współorganizatorami wydarzenia są Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza wraz z członkami Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych.

 

Więcej informacji już wkrótce.

Zapraszamy do REJESTRACJI już dziś!

 

AGENDA

Koordynator Klastra Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza

Al. Grunwaldzka 82
80-244 Gdańsk

58 305 23 25

kontakt@klasterwodorowy.pl