Po autobusach przyszła kolej na ciężarówki na wodór

Zmiany klimatyczne i idąca za tym strategia dekarbonizacji obejmują również redukcję emisji z transportu. Transport zeroemisyjny wprowadzany jest do miast - głównie w transporcie publicznym. Autobusy na wodór jeżdżą w 35 miastach Europy. Największe koncerny motoryzacyjne i transportowe od kilku już lat pracują nad rozwiązaniami, które mają zastąpić tradycyjne napędy nowymi, elektrycznymi i wodorowymi.  Rozwiązania te pozwalają na tankowanie 30 do 80 kg wodoru w czasie 10 – 15 minut i w zależności od modelu pod ciśnieniem 35 lub 70 MPa. Ilość tankowanego wodoru zapewnia zasięg minimum 400. Są to parametry porównywalne do dzisiejszych ciężarówek więc wszystkie te właściwości i podstawowa zaleta zapewnienia zero-emisyjności „zielonym wodorem” pokazuje, że następnym obszarem szybkiego rozwoju będzie transport ciężarowy.

 

Pojazdy ciężarowe napędzane ogniwami paliwowymi oferuje na razie tylko kilku producentów: Hyundai, Nikola Motor Company, Toyota, BMW czy Renault. Od ponad 5 lat poszczególne firmy prezentują swoje pierwsze ciężarówki Ale teraz to już nie testy prototypów, a produkcja seryjna na świecie i ciężarówki przyjeżdżają do Europy. Na początku lipca 2020 Hyundai wysłał do Szwajcarii pierwszą partię 10 ciężarówek Xcient Fuel Cell. Łącznie ma ich być ponad 1500. Plan bardzo ambitny, zwłaszcza że połączony z budową stacji tankowania wodoru. Hundai zawarł umowę ze szwajcarską spółką H2 Energy, która specjalizuje się w produkcji i dostawach wodoru ze źródeł odnawialnych.

 

Największe i ciekawe plany przedstawiła jednak Nikola Motor Company. Nikola – producent ogniw paliwowych połączył siły z producentem samochodów ciężarowych IVECO, i tak powstała NIkola ONE na rynek amerykanki czy Nikola Tre na rynek europejski.

 

To jednak nie tylko propozycja ciężarówki, ale cały łańcuch wartości. Nikola planuje wybudowanie 700 własnych instalacji do produkcji wodoru i stacji tankowania samochodów. Do tego zadania wybrała NEL SA jako uznanego dostawce technologii elektrolizy i stacji tankowania. Energia do elektrolizerów ma pochodzić z OZE! Stacja ma produkować do 40 t wodoru dziennie!

 

Jeszcze jedna ciekawostka - Oferta sprzedaży oparta jest na formie leasingu ciężarówki wraz serwisem i darmowym tankowaniem wodoru przez okres 7 lat!

 

W lipcu br. Air Liquide rozpoczął budowę w Fos-sur-Mer stacji przeznaczonej właśnie dla samochodów ciężarowych. Stacja ma mieć zdolność produkcji 1000 kg H2 dziennie i zatankowania do 20 ciężarówek transportowych pod ciśnieniem 70 MPa. Na stacji będą mogły się zatankować również autobusy i inne pojazdy samochodowe.

 

Jednocześnie w lipcu br. Air Liquide i zarząd Portu Rotterdam ogłosili rozpoczęcie wspólnego przedsięwzięcia, którego celem jest do roku 2025 wypuszczenie na drogi Holandii, Belgii i Niemiec ponad 1000 ciężarówek zeroemisyjnych z ogniwami paliwowymi. Partnerzy projektu obejmują cały łańcuch dostaw od producentów samochodów jak VDL Groepi Iveco/Nikola do firm transportowych jak: Vos Logistics, Jongeneel Transport czy Poczta Holenderska HN Post. Ponad 50 ciężarówek ma pracować na potrzeby portu.

 

Opracowana przez Toyotę nowa ciężarówka to prototyp o nazwie UNO, stworzona wspólnie z terminalem kontenerów Fenix Marine Services w Porcie Los Angeles jako wodorowy ciągnik siodłowy do przewożenia kontenerów na terenie portu. Mamy już ciężarówki FC Yard Truck oraz podnośniki kontenerów na wodór w porcie Walencja.

 

Ruszają więc projekty w kierunku zero emisyjnego transportu. Powstają przeróżne rozwiązania warte przemyślenia i naśladowania jak np. zwolnienie z podatku drogowego dla pojazdów bez emisyjnych w Szwajcarii, czy stacje tankowania z dużymi elektrolizerami alkalicznymi. Uporządkowania wymaga też terminologia ponieważ mamy ciężarówki na wodór, ciężarówki elektryczne z ogniwami paliwowymi, ciężarówki z ogniwami paliwowymi, samochody elektryczne z ekstenderem, pojazdy zero-emisyjne, pojazdy bez emisyjne itd. Jak tylko powstaną stacje tankowania wodorem w Polsce to i do nas przyjadą takie przyszłościowe ciężarówki.

 

 

Autor: Marek Foltynowicz.

 

Źródło: Hyundai, 40ton.net, H2-view, Nikolamotor.com, H2Ports.eu.

Koordynator Klastra Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza

Al. Grunwaldzka 82
80-244 Gdańsk

58 305 23 25

kontakt@klasterwodorowy.pl