2
Własności i występowanie

Wodór jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem we wszechświecie.

 

Jest to najlżejszy pierwiastek chemiczny, bezbarwny, bezwonny gaz, słabo rozpuszczalny w wodzie, który w normalnych warunkach występuje jako formie cząsteczkowej H2. W temperaturze 0⁰C i pod ciśnieniem 1 atm. jest 14,4 razy lżejszy od powietrza. Istotnym parametrem z punktu widzenia potencjalnego magazynowania jest niska temperatura krytyczna wodoru (-239,9⁰C), która sprawia, że skroplenie tego gazu jest trudniejsze niż skroplenie powietrza czy większości innych gazów.

 

Stanowi to poważne utrudnienie w magazynowaniu i transporcie i w zasadzie obecnie sprowadza się do sprężenia go do bardzo wysokiego ciśnienia rzędu do 700 atm. Unikatową właściwością wodoru jest jego znaczna rozpuszczalność w niektórych metalach. W wysokich temperaturach rozpuszcza się w: platynie, niklu, żelazie, miedzi. Z jednej strony jest to szansa na zwiększenie pojemności zbiorników na wodór. Może to również stanowić poważny problem związany tak zwaną korozją wodorową, czyli wnikaniem cząsteczek wodoru w głąb struktury metalu, co ma istotny wpływ na trwałość np. metalowych reaktorów i zbiorników. Obecnie stosuje się wielowarstwowe zbiorniki kompozytowe aby zapobiec zjawisku penetrowania przez wodór ścianek zbiorników. Stanowi to obszar intensywnych badań, które mają pomóc w jak najbardziej efektywnym magazynowaniu wodoru.

 

Głównymi źródłami wodoru są: woda i związki organiczne, głównie oparte o atomy węgla i wodoru. Czyli uzyskanie czystego wodoru wymaga użycia odpowiedniej porcji energii.

Szacunkowe zużycie wodoru w sektorze chemicznym i naftowym w Polsce

 

Roczne zużycie wodoru w mld Nm3

7,4

Archiwum

09.01.2020
Nowe tablice dla samochodów ekologicznych

Od 1 stycznia 2020 roku właściciele samochodów elektronicznych oraz na wodór mogą ubiegać się o nowe tablice rejestracyjne, które są w zielonym kolorze z czarnymi cyframi.

 

Nowe tablice można uzyskać na podstawie przepisu Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który mówi, że pojazd z napędem elektrycznym lub wodorowym będzie miał tablice rejestracyjne wskazujące na konkretny, ekologiczny rodzaj napędu. Dane tablice udzielane są kierowcom nowych samochodów. Ci, którzy już mają zarejestrowane samochody elektryczne, również mogą wymienić tablice. Wystarczy zgłosić się do urzędu z wnioskiem o wymianę tablicy, a numer i dowód rejestracyjny zostają bez zmian.

 

Poza tablicami zmienią się również kolory naklejek legalizacyjnych samochodów elektrycznych oraz o napędzie na wodór: czerwone dla tych pierwszych, oraz żółte dla samochodów wodorowych. Natomiast dla samochodów hybrydowych, które, mimo, że korzystają z napędu elektrycznego, nie są przydzielane nowe tablice.

 

Celem polskich ustawodawców jest zachęcenie kierowców do korzystania z ekologicznych samochodów. Zdaniem władzy, takie zmiany wyróżnią samochody z paliwem alternatywnym, a ich kierowcy będą mogli wjeżdżać na bus pasy.

 

Źródło: https://dziennikpolski24.pl/zielone-tablice-rejestracyjne-dla-samochodow-elektrycznych-jak-zlozyc-wniosek-o-zmiane-tablic-na-zielone-co-z-dowodem/ar/c1-14695949 

09.01.2020
PGNiG wybrało innowacyjne pomysły polskich uczelni na magazynowanie wodoru

Zakończyła się V edycja konkursu PGNiG „Młodzi Innowacyjni dla PGNiG”. Spółka zamierza do 2022 roku przekazać na innowacje około 700 mln zł. Jak twierdzi Łukasz Kroplewski, wiceprezes Zarządu PGNiG ds. rozwoju, analizując poprzednie edycje konkursu, firma skorzystała z projektu badań nad przetwarzaniem odpadów wiertniczych na produkty oraz z zastosowania ultralekkich proppantów ceramicznych przy wydobyciu gazu ze źródeł niekonwencjonalnych.

 

Tegoroczne pomysły związane są z wydobyciem, magazynowaniem oraz transportowaniem wodoru. Jedna z takich idei polega na nietypowej technice magazynowania wodoru w postaci ciała stałego. Jest to innowacyjne rozwiązanie, gdyż technika ta będzie rozwijana w postaci wodorków metali.

 

Drugi projekt przedstawia możliwość obniżenia kosztów transportowania ciekłego gazu ziemnego do lokalnych stacji regazyfikacji, co również pozwala na optymalizację usługi dystrybucyjnej oraz wykorzystania autocystern, które posiada Grupa Kapitałowa GPNiG.

 

Gratulujemy zwycięzcom konkursu!

 

Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/Edukacja,Praca/pgnig-wybralo-innowacyjne-pomosly-polskich-uczelni-na-magazynowanie-wodoru.html 

09.01.2020
Wielkimi krokami do Polski wodorowej / Polska coraz szybciej staje się wodorowa

Technologie wodorowe już dawno podbiły rynek japoński i Europy Zachodniej, ale niezmiennym zostaje fakt, że Polska jest jednym z największych liderów na świecie produkujących wodór. Dzięki inwestycjom polskich firm przybliżamy się do wodorowej przyszłości w transporcie.

 

Czołowe polskie spółki, takie jak Grupa Lotos czy PGNiG zapowiadają, że już w następnym, 2021 roku mają pojawić się pierwsze w Polsce stacje tankowania wodoru. Budowę dwóch stacji przez Lotos możemy spodziewać się w Warszawie przy ul. Łopuszańskiej oraz w Gdańsku niedaleko rafinerii. Grupa PGNiG planuje otwarcie stacji przy centrali PGNiG w Warszawie na ul. Prądzyńskiego, w pobliżu istniejącej stacji tankowania CNG (sprężonego gazu ziemnego) już na koniec I kwartału 2021 roku.

 

Stworzenie transportu opartego o „zielony” wodór, czyli wodór otrzymany z odnawialnych źródeł energii, jest mocno wspierane przez Unię Europejską. Według źródeł Toyoty, na całym świecie produkuje się jedynie 2-5% zielonego wodoru. Wadą zielonego wodoru jest cena oraz sposób magazynowania paliwa. Grupa PGNiG wraz z Instytutem Nafty i Gazu oraz firmą Chemkop bada możliwości podziemnego magazynowania. Oprócz przetrzymywania wodoru, jego produkcja wiąże się też z bezpośrednim dostarczaniem go klientom. 

 

Źródło: https://wysokienapiecie.pl/25431-polskie-pomysly-na-wodor/ 

Koordynator Klastra Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza

Aleja Grunwaldzka 82
80-244 Gdańsk

 

58 305 23 25

kontakt@klasterwodorowy.pl