4
Wodór w rafinerii

Trudno sobie wyobrazić nowoczesną rafinerię bez konieczności wykorzystania wodoru. Do jakich celów wykorzystujemy wodór w rafinerii?

 

Przede wszystkim, aby spełnić wymagania stawiane nowoczesnym paliwom silnikowym. Głównie w zakresie zawartość siarki (maks. 10 mg/kg) oraz w celu usunięcia związków nienasyconych, które negatywnie wpływają na stabilność paliwa. Wodór jest niezbędny, żeby zwiększyć konwersję ropy naftowej, czyli uzyskać większy uzysk paliw z baryłki ropy. Realizuje się to w procesie hydrokrakingu, gdzie w temperaturze ok. 400⁰C i przy ciśnieniu 160 atm. przerabia się ciężkie destylaty w kierunku komponentów paliw silnikowych. I w końcu w wielu procesach rafinacji produktów naftowych, takich jak: oleje bazowe, parafiny – w celu poprawy ich jakości i stabilności. Poniższy schemat ilustruje cykl produkcji i zużycia wodoru w rafinerii.

 

Dodatkowo stosuje się metody odzysku wodoru ze strumieni rafineryjnych. Oprócz instalacji adsorpcyjnego odzysku wodoru (PSA) można zastosować też inne metody rozdziału (WOW, czyli Węzeł Odzysku Wodoru), np. rozdział gazów metodą rozdziału na membranach lub metodami niskotemperaturowymi przez wykroplenie pozostałych gazów (głównie LPG).

 

Wodór w rafinerii jest produkowany i zużywany na bierząco, więc nie buduje się instalacji do jego magazynowania. Obecnie jednak trwają prace koncepcyjne nad możliwością magazynowania wodoru w kawernach solnych. Zromadzony tam wodór teoretycznie mógłby być buforem bezpieczeństwa dla zaopatrywania w wodór rafinerii, ale przede wszystkim stanowiłby olbrzymi rezerwuar energii.

 

Rafineria to jeden z przykładów wykorzystywania wodoru na olbrzymią skalę. Dla przykładu rafineria Grupy LOTOS w Gdańsku zużywa na godzinę ok. 13,5 tony czystego wodoru. Jednak wodór jest niezwykle istotnym surowcem również w innych sektorach przemysłu. To najważniejszy surowiec do syntezy amoniaku, a następnie produkcji nawozów sztucznych. Jest również niezbędny w syntezie chemicznej, zwłaszcza do produkcji metanolu oraz olbrzymiej palety węglowodorów syntetycznych. Wodór powszechnie stosuje się do utwardzania tłuszczy w przemyśle spożywczym. Przemysł metalurgiczny wykorzystuje wodór do redukcji rud metali, takich jak german, molibden czy wolfram. Często wykorzystywany jest w kosmetyce i farmacji do dokładnego oczyszczania składników preparatów. Jednym słowem, trudno sobie wyobrazić dzisiejszy przemysł bez wodoru.

Szacunkowe zużycie wodoru w sektorze chemicznym i naftowym w Polsce

 

Roczne zużycie wodoru w mld Nm3

7,4

Archiwum

09.01.2020
Nowe tablice dla samochodów ekologicznych

Od 1 stycznia 2020 roku właściciele samochodów elektronicznych oraz na wodór mogą ubiegać się o nowe tablice rejestracyjne, które są w zielonym kolorze z czarnymi cyframi.

 

Nowe tablice można uzyskać na podstawie przepisu Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który mówi, że pojazd z napędem elektrycznym lub wodorowym będzie miał tablice rejestracyjne wskazujące na konkretny, ekologiczny rodzaj napędu. Dane tablice udzielane są kierowcom nowych samochodów. Ci, którzy już mają zarejestrowane samochody elektryczne, również mogą wymienić tablice. Wystarczy zgłosić się do urzędu z wnioskiem o wymianę tablicy, a numer i dowód rejestracyjny zostają bez zmian.

 

Poza tablicami zmienią się również kolory naklejek legalizacyjnych samochodów elektrycznych oraz o napędzie na wodór: czerwone dla tych pierwszych, oraz żółte dla samochodów wodorowych. Natomiast dla samochodów hybrydowych, które, mimo, że korzystają z napędu elektrycznego, nie są przydzielane nowe tablice.

 

Celem polskich ustawodawców jest zachęcenie kierowców do korzystania z ekologicznych samochodów. Zdaniem władzy, takie zmiany wyróżnią samochody z paliwem alternatywnym, a ich kierowcy będą mogli wjeżdżać na bus pasy.

 

Źródło: https://dziennikpolski24.pl/zielone-tablice-rejestracyjne-dla-samochodow-elektrycznych-jak-zlozyc-wniosek-o-zmiane-tablic-na-zielone-co-z-dowodem/ar/c1-14695949 

09.01.2020
PGNiG wybrało innowacyjne pomysły polskich uczelni na magazynowanie wodoru

Zakończyła się V edycja konkursu PGNiG „Młodzi Innowacyjni dla PGNiG”. Spółka zamierza do 2022 roku przekazać na innowacje około 700 mln zł. Jak twierdzi Łukasz Kroplewski, wiceprezes Zarządu PGNiG ds. rozwoju, analizując poprzednie edycje konkursu, firma skorzystała z projektu badań nad przetwarzaniem odpadów wiertniczych na produkty oraz z zastosowania ultralekkich proppantów ceramicznych przy wydobyciu gazu ze źródeł niekonwencjonalnych.

 

Tegoroczne pomysły związane są z wydobyciem, magazynowaniem oraz transportowaniem wodoru. Jedna z takich idei polega na nietypowej technice magazynowania wodoru w postaci ciała stałego. Jest to innowacyjne rozwiązanie, gdyż technika ta będzie rozwijana w postaci wodorków metali.

 

Drugi projekt przedstawia możliwość obniżenia kosztów transportowania ciekłego gazu ziemnego do lokalnych stacji regazyfikacji, co również pozwala na optymalizację usługi dystrybucyjnej oraz wykorzystania autocystern, które posiada Grupa Kapitałowa GPNiG.

 

Gratulujemy zwycięzcom konkursu!

 

Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/Edukacja,Praca/pgnig-wybralo-innowacyjne-pomosly-polskich-uczelni-na-magazynowanie-wodoru.html 

09.01.2020
Wielkimi krokami do Polski wodorowej / Polska coraz szybciej staje się wodorowa

Technologie wodorowe już dawno podbiły rynek japoński i Europy Zachodniej, ale niezmiennym zostaje fakt, że Polska jest jednym z największych liderów na świecie produkujących wodór. Dzięki inwestycjom polskich firm przybliżamy się do wodorowej przyszłości w transporcie.

 

Czołowe polskie spółki, takie jak Grupa Lotos czy PGNiG zapowiadają, że już w następnym, 2021 roku mają pojawić się pierwsze w Polsce stacje tankowania wodoru. Budowę dwóch stacji przez Lotos możemy spodziewać się w Warszawie przy ul. Łopuszańskiej oraz w Gdańsku niedaleko rafinerii. Grupa PGNiG planuje otwarcie stacji przy centrali PGNiG w Warszawie na ul. Prądzyńskiego, w pobliżu istniejącej stacji tankowania CNG (sprężonego gazu ziemnego) już na koniec I kwartału 2021 roku.

 

Stworzenie transportu opartego o „zielony” wodór, czyli wodór otrzymany z odnawialnych źródeł energii, jest mocno wspierane przez Unię Europejską. Według źródeł Toyoty, na całym świecie produkuje się jedynie 2-5% zielonego wodoru. Wadą zielonego wodoru jest cena oraz sposób magazynowania paliwa. Grupa PGNiG wraz z Instytutem Nafty i Gazu oraz firmą Chemkop bada możliwości podziemnego magazynowania. Oprócz przetrzymywania wodoru, jego produkcja wiąże się też z bezpośrednim dostarczaniem go klientom. 

 

Źródło: https://wysokienapiecie.pl/25431-polskie-pomysly-na-wodor/ 

Koordynator Klastra Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza

Aleja Grunwaldzka 82
80-244 Gdańsk

 

58 305 23 25

kontakt@klasterwodorowy.pl