4
Wodór w rafinerii

Trudno sobie wyobrazić nowoczesną rafinerię bez konieczności wykorzystania wodoru. Do jakich celów wykorzystujemy wodór w rafinerii?

 

Przede wszystkim, aby spełnić wymagania stawiane nowoczesnym paliwom silnikowym. Głównie w zakresie zawartość siarki (maks. 10 mg/kg) oraz w celu usunięcia związków nienasyconych, które negatywnie wpływają na stabilność paliwa. Wodór jest niezbędny, żeby zwiększyć konwersję ropy naftowej, czyli uzyskać większy uzysk paliw z baryłki ropy. Realizuje się to w procesie hydrokrakingu, gdzie w temperaturze ok. 400⁰C i przy ciśnieniu 160 atm. przerabia się ciężkie destylaty w kierunku komponentów paliw silnikowych. I w końcu w wielu procesach rafinacji produktów naftowych, takich jak: oleje bazowe, parafiny – w celu poprawy ich jakości i stabilności. Poniższy schemat ilustruje cykl produkcji i zużycia wodoru w rafinerii.

 

Dodatkowo stosuje się metody odzysku wodoru ze strumieni rafineryjnych. Oprócz instalacji adsorpcyjnego odzysku wodoru (PSA) można zastosować też inne metody rozdziału (WOW, czyli Węzeł Odzysku Wodoru), np. rozdział gazów metodą rozdziału na membranach lub metodami niskotemperaturowymi przez wykroplenie pozostałych gazów (głównie LPG).

 

Wodór w rafinerii jest produkowany i zużywany na bierząco, więc nie buduje się instalacji do jego magazynowania. Obecnie jednak trwają prace koncepcyjne nad możliwością magazynowania wodoru w kawernach solnych. Zromadzony tam wodór teoretycznie mógłby być buforem bezpieczeństwa dla zaopatrywania w wodór rafinerii, ale przede wszystkim stanowiłby olbrzymi rezerwuar energii.

 

Rafineria to jeden z przykładów wykorzystywania wodoru na olbrzymią skalę. Dla przykładu rafineria Grupy LOTOS w Gdańsku zużywa na godzinę ok. 13,5 tony czystego wodoru. Jednak wodór jest niezwykle istotnym surowcem również w innych sektorach przemysłu. To najważniejszy surowiec do syntezy amoniaku, a następnie produkcji nawozów sztucznych. Jest również niezbędny w syntezie chemicznej, zwłaszcza do produkcji metanolu oraz olbrzymiej palety węglowodorów syntetycznych. Wodór powszechnie stosuje się do utwardzania tłuszczy w przemyśle spożywczym. Przemysł metalurgiczny wykorzystuje wodór do redukcji rud metali, takich jak german, molibden czy wolfram. Często wykorzystywany jest w kosmetyce i farmacji do dokładnego oczyszczania składników preparatów. Jednym słowem, trudno sobie wyobrazić dzisiejszy przemysł bez wodoru.

Szacunkowe zużycie wodoru w sektorze chemicznym i naftowym w Polsce

 

Roczne zużycie wodoru w mld Nm3

7,4

Archiwum

26.01.2021
Konsultacje społeczne

Zapraszamy do uczestnictwa w konsultacjach społecznych, prowadzonych przez PKP PLK.

 

Chcąc budować zeroemisyjny transport na Pomorzu i w Polsce, zwracamy Państwa uwagę, na możliwość wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym, na linii Gdynia (Reda) – Hel.
Jako Klaster Technologii Wodorowych widzimy konieczność analizy ruchu na wspomnianej linii kolejowej, także dla  pociągów wodorowych.


Dostępna jest też ankieta online - KLIKNIJ.

14.01.2021
Rząd przedstawił projekt Polskiej Strategii Wodorowej i zapowiada 3 filary rozwoju.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska 14 stycznia 2021 r. przekazało do konsultacji społecznych projekt „Polskiej Strategii Wodorowej”, która określa cele w zakresie rozwoju wykorzystania technologii wodorowych w Polsce. Czas na składanie uwag to 30 dni.

 

"Dzisiaj uruchamiamy wspólne prace nad strategią wodorową. Oddajemy do państwa oceny ten dokument strategiczny. Przekazujemy go do konsultacji publicznych, również dla przedstawicieli nauki i biznesu, i liczymy na to, że wspólnie będziemy w stanie bardzo szybko wypracować taki kształt tego dokumentu, który będzie odpowiadał naszym ambicjom i równocześnie już zgromadzonym w Polsce kompetencjom w zakresie gospodarki wodorowej, które są niemałe" - powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka podczas telekonferencji.

- Polska Strategia Wodorowa  jest odpowiedzią na zmiany zachodzące w europejskim i globalnym krajobrazie energetycznym, w którym obserwuje się wyścig technologiczny w zakresie innowacyjnych metod produkcji, transportu i wykorzystania - powiedział Krzysztof Kubów, wiceminister klimatu. 

 

Jak poinformował, Polska jest obecnie trzecim co do wielkości producentem wodoru w Unii Europejskiej i piątym na świecie. Obecnie w Polsce produkuje się około 1 mln ton wodoru rocznie. 

 

Projekt dokumentu przewiduje działania w trzech obszarach: transportu (w szczególności transportu ciężkiego i zbiorowego), energetyki i ciepłownictwa oraz technologii przemysłowych (w tym w dalszej perspektywie wykorzystania wodoru do produkcji stali).

 

W projekcie wskazano sześć celów do osiągnięcia:

  1. wdrożenie technologii wodorowych w energetyce,
  2. wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie,
  3. wsparcie dekarbonizacji przemysłu,
  4. produkcja wodoru w nowych instalacjach,
  5. sprawna i bezpieczna dystrybucja wodoru,
  6. stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego.

Liczymy na aktywny udział społeczeństwa w tym procesie. W szczególności zachęcamy do udziału w konsultacjach publicznych dot. Polskiej Strategii Wodorowej przedstawicieli świata nauki i biznesu - powiedział wiceminister Ireneusz Zyska.  

Wyjaśnił, że rząd  chce, aby do 2030 roku moce do produkcji  zielonego wodoru wyniosły około 2 GW. W jego ocenie udział polskiego wkładu w rozwoju technologii wodorowych nie będzie mniejszy niż 50 proc.  

 

Podczas konferencji prasowej dotyczącej strategii wodorowej Ireneusz Zyska potwierdził m.in. znaczenie Pomorza i Doliny Wodorowej, jako kluczowej inicjatywy do rozwoju przemysłu wodorowego w Polsce opartego o OZE. 

 

“Doliny wodorowe mają powstawać tam, gdzie będzie do tego potencjał. – Na pewno będzie to rejon Pomorza, Trójmiasta, w którym chcemy budować centrum energetyki wiatrowej – przyznał wiceminister klimatu i środowiska”. 

 

*** Przy okazji przypominamy rozmowę Tomasza Pelca, eksperta Klastra Technologii Wodorowych i Prezesa Zarządu NEXUS CONSULTANTS  dla BiznesAlert, dotyczącą roli jaką  odegra Pomorska Dolina Wodorowa w kontekście upowszechnienia wodoru w woj. pomorskim.

 

Źródło: BiznesAlert.pl

13.01.2021
Nawiązanie współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz infrastruktury wodorowej między Gminą Piła, MZK Piła Sp. z o.o., GWDA Sp z o.o. oraz SESCOM S.A. i NEXUS CONSULTANTS Sp. z o.o.

Podpisanie listu intencyjnego jest impulsem do dalszego dynamicznego rozwoju Piły opartego na wykorzystaniu nowoczesnego nośnika energii jakim jest wodór. Współpraca sygnatariuszy listu umożliwi wdrożenie innowacyjnych rozwiązań technologii wodorowych. Dla mieszkańców oznacza to poprawę jakości powietrza i możliwość korzystania z przyjaznych dla środowiska, cichych autobusów napędzanych wodorem – wskazuje Piotr Głowski, Prezydent Miasta Piły.

 

 

Sygnatariusze zobowiązują się do wymiany informacji i współpracy w celu wdrożenia strategii nakierowanych na rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego z wykorzystaniem technologii wodorowych w Pile.

 

Już od ponad 10 lat Sescom skupia swoje zainteresowanie na technologii wodorowej, wypracowując przez ten czas nowatorskie rozwiązania techniczne i technologiczne objęte patentami, jak także wizjonerskie projekty, które dzisiaj są wdrażane w przestrzeni gospodarczej – mówi Sławomir Halbryt, Prezes Zarządu Sescom S.A. – Europejski Zielony Ład, tzw. Green Deal, traktuje technologie wodorowe jako nieodłączną część strategii dla ochrony klimatu i dekarbonizacji gospodarki. Szacuje się, że za 10 lat flota pojazdów napędzanych wodorem w Europie wyniesie ponad 4 mln. Działania Gminy Piła idealnie wpisują się w unijną strategię oraz dowodzą, że władze miasta myślą odpowiedzialnie oraz przyszłościowo o ochronie klimatu oraz rozwoju transportu publicznego – dodaje Sławomir Halbryt.

 

 

Energia odnawialna obok wielu zalet ma jedną wadę, jej źródła nie są stabilne. Dzięki technologiom przetwarzania energii w wodór uzyskujemy możliwość jej magazynowania i bezemisyjnego stosowania niezależnie od pory roku i warunków zewnętrznych – komentuje Tomasz Wojciechowski, Prezes spółki Gwda w Pile.

 

W ramach współpracy zakłada się podjęcie działań mających na celu zidentyfikowanie obszarów umożliwiających wypracowanie modeli rozwoju zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz infrastruktury wodorowej w Pile poprzez zbudowanie porozumienia pomiędzy światem nauki, biznesu i Jednostek Samorządu Terytorialnego.

 

 

Działania te przełożą się na wzmocnienie konkurencyjności Gminy Piła w zakresie związanym z dekarbonizacją transportu prywatnego i zbiorowego, co przybliży do osiągnięcia długofalowych celów redukcji emisji dwutlenku węgla, zgodnych z celami unijnej polityki energetycznej.

 

Źródło: Pila.pl

Koordynator Klastra Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza

Al. Grunwaldzka 82
80-244 Gdańsk

58 305 23 25

kontakt@klasterwodorowy.pl