3
Zastosowanie wodoru w przemyśle

Nie jest powszechną wiedzą, że technologicznych procesach przemysłowych czysty wodór wytwarzany jest w olbrzymich ilościach.

 

Najbardziej znanym i rozpowszechnionym procesem tego typu jest reforming parowy metanu lub innych „lekkich” węglowodorów, jak np. propan-butan lub benzyna lekka. Proces reformingu zachodzi w wysokich temperaturach, w zakresie od 650-900⁰C, w obecności katalizatora niklowego. Reakcje zachodzą w rurach pieca wypełnionych katalizatorem. Do metanu dodawana jest para wodna. Proces wytwarzania wodoru obrazują poniższe reakcje:

 

CH4 + H2O <---> CO + 3H2 reforming

CO + H2O <---> CO2 + H2 konwersja CO

CH4 + 2H2O <---> CO2 + 4H2 reforming

 

Reforming parowy jest obecnie najbardziej rozpowszechnionym procesem produkcji wodoru. Inne metody produkcji to zgazowanie węglowodorów lub biomasy. W procesie tym uzyskujemy mieszaninę tlenku węgla i wodoru. Często mieszanina gazów zawierająca tlenek węgla i wodór, zwana też gazem syntezowym, jest wykorzystywana do syntezy Fischera-Tropscha w kierunku produkcji tzw. węglowodorów syntetycznych. Podobnie jak w przypadku reformingu parowego można pójść w kierunku zwiększenia udział wodoru poprzez reakcję konwersji tlenku węgla.

 

Ostatni etap to oczyszczanie wodoru w procesie PSA (ang. Pressure Swing Adsorption), czyli adsorpcji zmiennociśnieniowej. Jest to proces oczyszczania wodoru z zanieczyszczeń, tj. z metanu, tlenku i dwutlenku węgla po części procesowej instalacji. W procesie gazowe zanieczyszczenia wodoru zostają zaadsorbowane na powierzchni odpowiedniego adsorbentu. Dzięki temu uzyskujemy wodór o czystości powyżej 99,5% masowych.

 

Zarówno proces reformingu parowego, jak i zgazowania są przeznaczone do pozyskiwania wodoru na skalę przemysłową. Aby uzyskać mniejszą ilość wodoru, stosuje się metodę elektrolizy wody. Pod wpływem różnicy potencjałów następuje rozkład wody na wodór i tlen. Jednak ze względu na wysoka cenę energii elektrycznej wytworzenie wodoru tą metodą jest znacząco droższe niż np. z metanu.

Szacunkowe zużycie wodoru w sektorze chemicznym i naftowym w Polsce

 

Roczne zużycie wodoru w mld Nm3

7,4

Archiwum

26.01.2021
Konsultacje społeczne

Zapraszamy do uczestnictwa w konsultacjach społecznych, prowadzonych przez PKP PLK.

 

Chcąc budować zeroemisyjny transport na Pomorzu i w Polsce, zwracamy Państwa uwagę, na możliwość wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym, na linii Gdynia (Reda) – Hel.
Jako Klaster Technologii Wodorowych widzimy konieczność analizy ruchu na wspomnianej linii kolejowej, także dla  pociągów wodorowych.


Dostępna jest też ankieta online - KLIKNIJ.

14.01.2021
Rząd przedstawił projekt Polskiej Strategii Wodorowej i zapowiada 3 filary rozwoju.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska 14 stycznia 2021 r. przekazało do konsultacji społecznych projekt „Polskiej Strategii Wodorowej”, która określa cele w zakresie rozwoju wykorzystania technologii wodorowych w Polsce. Czas na składanie uwag to 30 dni.

 

"Dzisiaj uruchamiamy wspólne prace nad strategią wodorową. Oddajemy do państwa oceny ten dokument strategiczny. Przekazujemy go do konsultacji publicznych, również dla przedstawicieli nauki i biznesu, i liczymy na to, że wspólnie będziemy w stanie bardzo szybko wypracować taki kształt tego dokumentu, który będzie odpowiadał naszym ambicjom i równocześnie już zgromadzonym w Polsce kompetencjom w zakresie gospodarki wodorowej, które są niemałe" - powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka podczas telekonferencji.

- Polska Strategia Wodorowa  jest odpowiedzią na zmiany zachodzące w europejskim i globalnym krajobrazie energetycznym, w którym obserwuje się wyścig technologiczny w zakresie innowacyjnych metod produkcji, transportu i wykorzystania - powiedział Krzysztof Kubów, wiceminister klimatu. 

 

Jak poinformował, Polska jest obecnie trzecim co do wielkości producentem wodoru w Unii Europejskiej i piątym na świecie. Obecnie w Polsce produkuje się około 1 mln ton wodoru rocznie. 

 

Projekt dokumentu przewiduje działania w trzech obszarach: transportu (w szczególności transportu ciężkiego i zbiorowego), energetyki i ciepłownictwa oraz technologii przemysłowych (w tym w dalszej perspektywie wykorzystania wodoru do produkcji stali).

 

W projekcie wskazano sześć celów do osiągnięcia:

  1. wdrożenie technologii wodorowych w energetyce,
  2. wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie,
  3. wsparcie dekarbonizacji przemysłu,
  4. produkcja wodoru w nowych instalacjach,
  5. sprawna i bezpieczna dystrybucja wodoru,
  6. stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego.

Liczymy na aktywny udział społeczeństwa w tym procesie. W szczególności zachęcamy do udziału w konsultacjach publicznych dot. Polskiej Strategii Wodorowej przedstawicieli świata nauki i biznesu - powiedział wiceminister Ireneusz Zyska.  

Wyjaśnił, że rząd  chce, aby do 2030 roku moce do produkcji  zielonego wodoru wyniosły około 2 GW. W jego ocenie udział polskiego wkładu w rozwoju technologii wodorowych nie będzie mniejszy niż 50 proc.  

 

Podczas konferencji prasowej dotyczącej strategii wodorowej Ireneusz Zyska potwierdził m.in. znaczenie Pomorza i Doliny Wodorowej, jako kluczowej inicjatywy do rozwoju przemysłu wodorowego w Polsce opartego o OZE. 

 

“Doliny wodorowe mają powstawać tam, gdzie będzie do tego potencjał. – Na pewno będzie to rejon Pomorza, Trójmiasta, w którym chcemy budować centrum energetyki wiatrowej – przyznał wiceminister klimatu i środowiska”. 

 

*** Przy okazji przypominamy rozmowę Tomasza Pelca, eksperta Klastra Technologii Wodorowych i Prezesa Zarządu NEXUS CONSULTANTS  dla BiznesAlert, dotyczącą roli jaką  odegra Pomorska Dolina Wodorowa w kontekście upowszechnienia wodoru w woj. pomorskim.

 

Źródło: BiznesAlert.pl

13.01.2021
Nawiązanie współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz infrastruktury wodorowej między Gminą Piła, MZK Piła Sp. z o.o., GWDA Sp z o.o. oraz SESCOM S.A. i NEXUS CONSULTANTS Sp. z o.o.

Podpisanie listu intencyjnego jest impulsem do dalszego dynamicznego rozwoju Piły opartego na wykorzystaniu nowoczesnego nośnika energii jakim jest wodór. Współpraca sygnatariuszy listu umożliwi wdrożenie innowacyjnych rozwiązań technologii wodorowych. Dla mieszkańców oznacza to poprawę jakości powietrza i możliwość korzystania z przyjaznych dla środowiska, cichych autobusów napędzanych wodorem – wskazuje Piotr Głowski, Prezydent Miasta Piły.

 

 

Sygnatariusze zobowiązują się do wymiany informacji i współpracy w celu wdrożenia strategii nakierowanych na rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego z wykorzystaniem technologii wodorowych w Pile.

 

Już od ponad 10 lat Sescom skupia swoje zainteresowanie na technologii wodorowej, wypracowując przez ten czas nowatorskie rozwiązania techniczne i technologiczne objęte patentami, jak także wizjonerskie projekty, które dzisiaj są wdrażane w przestrzeni gospodarczej – mówi Sławomir Halbryt, Prezes Zarządu Sescom S.A. – Europejski Zielony Ład, tzw. Green Deal, traktuje technologie wodorowe jako nieodłączną część strategii dla ochrony klimatu i dekarbonizacji gospodarki. Szacuje się, że za 10 lat flota pojazdów napędzanych wodorem w Europie wyniesie ponad 4 mln. Działania Gminy Piła idealnie wpisują się w unijną strategię oraz dowodzą, że władze miasta myślą odpowiedzialnie oraz przyszłościowo o ochronie klimatu oraz rozwoju transportu publicznego – dodaje Sławomir Halbryt.

 

 

Energia odnawialna obok wielu zalet ma jedną wadę, jej źródła nie są stabilne. Dzięki technologiom przetwarzania energii w wodór uzyskujemy możliwość jej magazynowania i bezemisyjnego stosowania niezależnie od pory roku i warunków zewnętrznych – komentuje Tomasz Wojciechowski, Prezes spółki Gwda w Pile.

 

W ramach współpracy zakłada się podjęcie działań mających na celu zidentyfikowanie obszarów umożliwiających wypracowanie modeli rozwoju zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz infrastruktury wodorowej w Pile poprzez zbudowanie porozumienia pomiędzy światem nauki, biznesu i Jednostek Samorządu Terytorialnego.

 

 

Działania te przełożą się na wzmocnienie konkurencyjności Gminy Piła w zakresie związanym z dekarbonizacją transportu prywatnego i zbiorowego, co przybliży do osiągnięcia długofalowych celów redukcji emisji dwutlenku węgla, zgodnych z celami unijnej polityki energetycznej.

 

Źródło: Pila.pl

Koordynator Klastra Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza

Al. Grunwaldzka 82
80-244 Gdańsk

58 305 23 25

kontakt@klasterwodorowy.pl