Zielony wodór z morskich farm wiatrowych

To najnowszy kierunek strategiczny firm energetycznych. Właśnie postało kolejne konsorcjum tym razem firm duńskich – które ogłosiło plany uruchomienia produkcji alternatywnych paliw.

Konsorcjum przewodzi Moller-Maersk – firma logistyczna i kontenerowa oraz Orsted (do 2017 był to DONG (pierwotnie oznaczała duńskiego producenta ropy naftowej i gazu). Dodatkowo konsorcjum obejmuje takie firmy jak  DSV Panalpina, DFDS, Copenhagen Airports, and SAS. Jeśli projekt zostanie zrealizowany zgodnie z planem, będzie zlokalizowany na obszarze Greater Copenhagen
i będzie mógł dostarczać odnawialny wodór dla autobusów bezemisyjnych, które zostały objęte przetargiem Movia i ciężkich samochodów ciężarowych zarządzanych przez DSV Panalpina, odnawialny metanol dla statków A.P. Moller - Maersk oraz odnawialne paliwo do silników odrzutowych (e-nafta) dla samolotów SAS i transportu lotniczego z lotnisk w Kopenhadze.

 

Projekt będzie wymagał dostaw energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych na dużą skalę, która mogłaby potencjalnie pochodzić z morskiej energii wiatrowej produkowanej w Rønne Banke u wybrzeży wyspy Bornholm.

 

Produkcja byłaby oparta na początek na elektrolizerach o mocy 10 MW  rozbudowanej do całkowitej mocy 1,3 GW, co prawdopodobnie uczyniłoby go jednym z największych zakładów tego typu na świecie. Pierwszy etap, który może zostać uruchomiony do 2023 r., obejmuje elektrolizę o mocy 10 MW, która może produkować odnawialny wodór wykorzystywany bezpośrednio do napędzania autobusów i ciężarówek.

 

Etap drugi składa się z elektrolizy o mocy 250 MW, która może zostać uruchomiona do 2027 r., kiedy może zostać dostarczona pierwsza morska energia wiatrowa z Bornholmu.

Projekt ten połączyłby produkcję odnawialnego wodoru z wychwytywaniem dwutlenku węgla ze źródeł punktowych w regionie Kopenhagi w celu produkcji odnawialnego metanolu dla transportu morskiego i odnawialnego paliwa do silników odrzutowych (e-nafta) dla sektora lotniczego. Uruchomione zostało opracowanie feasibility study a decyzja inwestycyjna ma być podjęta w 2021 roku.

 

Wcześniejszym podobnie ogromnym projektem jest projekt holenderski North2. Konsorcjum Shell, Gasunie i Groningen Seaports stawia na projekt produkcji zielonego wodoru. Jego celem jest wykorzystanie turbin morskich  u wybrzeży Holandii o mocy 3 GW do 4 GW do 2030 r. do wytwarzania energii i  do produkcji zielonego H2. W roku 2040 r. ma osiągnąć moc wytwarzanie energii 10 GW co pozwoli na produkcję  800 000 ton wodoru rocznie. Studium wykonalności dla NortH2 zostanie ukończone do końca 2020 r., z zamiarem zainstalowania pierwszych turbin do 2027 roku. Prowincja Groningen stała się Europejskim centrum produkcji zielonego wodoru przykładem Europejskiej Doliny wodorowej.

 

Ciekawe jak potoczą się plany polskich przedsiębiorstw, które już realizują bądź zamierzają w przyszłości realizować projekty offshore są wśród nich: Polenergia, Polska Grupa Energetyczna PGE, PKN Orlen, Energa, Grupa LOTOS, Enea oraz Tauron Polska Energia.

 

Opisane wyżej projekty, ich organizacja i zakres są dobrym przykładem do naśladowania.

 

 

Źródło: Gasunie.nl, HydrogenFuelNews.com, Orsted.com.

Koordynator Klastra Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza

Al. Grunwaldzka 82
80-244 Gdańsk

58 305 23 25

kontakt@klasterwodorowy.pl