6
Podsumowanie

Wodór jest powszechnie wytwarzanym surowcem, jednak na dzień dzisiejszy wykorzystywany jest głównie w przemyśle. Czy ma szansę stać się powszechnie stosowanym paliwem?

 

Z pewnością są ku temu przesłanki. Obecnie każdy liczący się koncern samochodowy pracuje nad konstrukcjami pojazdów przystosowanych do zasilania wodorem. Obecny brak infrastruktury tankowania wodoru wynika głównie z problemów związanych z jego transportem i magazynowaniem, co ma bezpośredni wpływ na wysokie koszty inwestycyjne budowy dedykowanej do tego celu infrastruktury. Unia Europejska co prawda promuje tego typu rozwiązania w ramach promocji paliw alternatywnych, jednak kolejną barierą mogą być koszty produkcji wodoru oraz sposób jego wytwarzania, który ma istotny wpływ na emisję w całym cyklu życia paliwa, a zwłaszcza w procesie produkcji i transportu.

 

Najbliższe lata będą poważnym testem dla technologii wodorowych, zwłaszcza dla technologii magazynowania wodoru. Czy rozwój floty samochodowej napędzi rozwój infrastruktury do tankowania. A może odwrotnie…

Szacunkowe zużycie wodoru w sektorze chemicznym i naftowym w Polsce

 

Roczne zużycie wodoru w mld Nm3

7,4

Archiwum

13.04.2021
Pożytek z CO2 na przykładzie Islandii

W walce ze zmianami klimatu firmy coraz częściej sięgają po nietypowe, nowatorskie rozwiązania. Jednym z nich jest projekt „Orca”. To nazwa zakładu, w którym Wyłapywany z powietrza dwutlenek węgla będzie pompowany głęboko pod ziemię. Tam przeobrazi się w skałę. Szacuje się, że w ten sposób uda się usunąć z atmosfery 4000 ton dwutlenku węgla rocznie.


Zakład „Orca”(co w języku islandzkim oznacza energię) powstał z połączenia sił dwóch firm – szwajcarskiej Climeworks i islandzkiej Carbfix.


Carbfix jest jednym ze światowych ekspertów w dziedzinie szybkiej podziemnej mineralizacji dwutlenku węgla. Działania firmy koncentrują się wokół elektrowni geotermalnej Hellisheiði, której celem jest zapewnienie energii odnawialnej. Dostarczona energia jest niezbędna do napędzania urządzeń firmy Climeworks. 


Aktualnie w ramach tego projektu buduje się osiem modułowych kolektorów dwutlenku węgla. W rezultacie po rozbudowie ośmiomodułowa instalacja na Islandii będzie mogła wyłapać około 4 tysiące ton dwutlenku węgla z powietrza rocznie. Warto jeszcze dodać, że dzięki modułowej budowie kolektorów można je układać w stosy, co daje możliwość firmom projektowania instalacji o dowolnej wielkości. Islandia ma duże zasoby taniej energii geotermalnej, dlatego uważa się, że jest ona idealnym miejscem na budowanie tego typu instalacji.


Budowa „Orca” w parku geotermalnym w Hellisheidi na Islandii jest w zaawansowanym etapie. Zakład ma zacząć działać późną wiosną 2021 roku. W pierwszej fazie powstała infrastruktura i fundament pod budowę. Obecnie rozpoczęła się druga, która obejmuje montaż instalacji i maszyn. Ogromne wentylatory, ustawione na wzgórzu w południowo-zachodniej Islandii, będą „zasysać” dwutlenek węgla z powietrza. Następnie zostanie on mieszany z wodą i wpompowywany głęboko pod ziemię (od 800 do 2000 m). W wyniku naturalnej mineralizacji dwutlenek węgla reaguje ze skałą bazaltową i w ciągu kilku lat zamieni się w kamień, który można będzie wykorzystać do budowy.


Technologia Climeworks została już wykupiona przez światowe firmy, które chcą być neutralne pod względem emisji CO2. Wśród nich jest m.in. Microsoft. Rozwiązaniem interesuje się również Elon Musk, założyciel Tesli i SpaceX 


Zobaczcie, jak wygląda zakład, który ma wychwytywać CO2 z powietrza i magazynować go pod ziemią - LINK.




Źródło: climeworks.com, globalcitizen.org, magazyny.pl 

 

01.04.2021
Wesołych Świąt Wielkanocnych!

Z okazji Wielkanocy życzymy zdrowych, pogodnych świąt, radości oraz wszelkiej pomyślności w sferze prywatnej i zawodowej.

Niech świąteczny czas będzie chwilą odpoczynku i stanie się źródłem siły i energii potrzebnej na nadchodzący czas.

 

 

 

 

23.03.2021
Największa fabryka wodorowa powstanie w Wielkiej Brytanii

Grupa energetyczna BP planuje wybudować największą fabrykę niebieskiego wodoru do 2030 roku. Obiekt miałby moc 1 GW. Tym samym odpowiadałby 20% zapotrzebowania Wielkiej Brytanii na wodór. 

 

Zakład ma powstać w konurbacji Teesside. Przemysł w tym regionie odpowiada za ponad 5% brytyjskich emisji. Ponadto w Teesside znajduje się pięciu (z 25) największych emitentów w kraju. 

– Czysty wodór jest niezbędnym krokiem na drodze ku zeroemisyjności. Niebieski wodór, zintegrowany  z wychwytywaniem i składowaniem dwutlenku węgla, to niezawodne rozwiązanie dla przemysłu – powiedział Dev Sanyal, wiceprezes BP, i dodał: – Może również odgrywać istotną rolę w dekarbonizacji trudnych do zelektryfikowania branż i obniżaniu kosztów transformacji energetycznej. 

 

W listopadzie ub.r. Boris Johnson ogłosił plany produkcji 5 GW wodoru do 2030 roku. Rząd ma  przeznaczyć nawet 500 milionów funtów, aby stworzyć Hydrogen Neighbourhood do 2023 roku, a Hydrogen Village do 2025 roku. Pod tymi nazwami kryją się odpowiednio społeczności i miasta, w całości zasilane energią wodorową. 

– Czysty wodór ma ogromny potencjał. Pomoże nam w pełnej dekarbonizacji Wielkiej Brytanii. Wspaniale, że BP rozwija projekt wodorowy w Teesside – powiedziała Anne-Marie Trevelyan, brytyjska minister energii.

 

Źródło: https://swiatoze.pl/ 

Koordynator Klastra Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza

Al. Grunwaldzka 82
80-244 Gdańsk

+48 882 430 983

kontakt@klasterwodorowy.pl