Czy zamiast paliwa tankować będziemy wodę?!

To pytanie pojawia się już dziś, kiedy realnym stało się tankowanie wodoru do samochodów, statków i samolotów. Okazuje się, że takie rozwiązanie jest możliwe, co więcej trwa już jego wdrażanie...na razie dla e-skuterów, ale jednak.

 

Zespół naukowców z Instytutu Fraunhofera ds. Technologii Wytwarzania i Materiałów Zaawansowanych (IFAM) w Dreźnie[1] opracował nową technologię przechowywania i transportu wodoru. Trwa budowa zakładu produkcyjnego POWERPASTE w Fraunhofer Project Centre for Energy Storage and Systems ZESS, który będzie w stanie wyprodukować do czterech ton POWERPASTE rocznie – planowane rozpoczęcie produkcji pod koniec 2021[2] r.

 


Co to jest POWERPASTE? To produkt w postaci pasty, który jest zupełnie nowym sposobem magazynowania i transportowania wodoru pozwalającym na przechowywanie energii w mniejszych pojazdach takich jak np: rower, skuter czy hulajnoga elektryczna.

Inne możliwe zastosowania to: zasilanie awaryjne, zasilanie przenośnych urządzeń, sygnalizatorów, systemów alarmowych, sprzętu kempingowego czy wręcz dostawy energii dla obszarów wrażliwych ekologicznie.

 

POWERPASTE powstał na bazie stałego wodorku magnezu (MgH2) z dodatkiem katalizatora reakcji hydrolizy, nie zawierającego metali szlachetnych. Jest to lepka szara substancja, którą można przechowywać w zwykłych pojemnikach. POWERPASTE przechowuje wodór w postaci chemicznej związku (MgH2) w temperaturze pokojowej i pod ciśnieniem atmosferycznym. Pasta rozkłada się dopiero w temperaturze około 250 °C, pozostaje więc bezpieczna nawet wtedy gdy zbiornik wystawiony jest na działanie słońca. Samo tankowanie jest niezwykle proste - zamiast jechać na stację benzynową, wystarczy wymienić pusty pojemnik na nowy, a następnie napełnić drugi zbiornik wodą z sieci. Można to zrobić w domu lub w trasie, a gdy potrzebny jest wodór, to w wyniku reakcji wody i pasty, następuje jego wydzielanie. Wodór otrzymujemy z wodorku i z wody!! W wyniku reakcji hydrolizy w pojemniku pozostaje wodorotlenek magnezu który można poddać procesowi recyklingu.


Najważniejszymi zaletami tego wynalazku Fraunhofer IFAM są:

  • Bardzo wysoka gęstość energii (10 razy większą niż baterie litowe!)
  • Duża dostępność surowca (tj. Mg) i H2O
  • Łatwa obsługa, niskie ciśnienia , duże  bezpieczeństwo
  • Bardzo długi okres trwałości, brak samorozładowania
  • Reakcja hydrolizy zwykłej wody przebiega w temperaturze otoczenia (nie jest potrzebne ciepło, para czy energia elektryczna)
  • Sama pasta jak i produkty hydrolizy są nietoksyczne

 

Wysoka gęstość magazynowanej energii zapewni odpowiedni, duży zasięg danego pojazdu, brak potrzeby specjalnej infrastruktury dystrybucyjnej oznacza możliwość zastosowania tego rozwiązania powszechnie. Pasta jest gęstym płynem więc może być dozowana do pojemników na zwykłej stacji benzynowej. Tam też będzie można kupić małe pojemniki lub wymieniać puste.

POWERPASTE przyczyni się do szybkiego wprowadzenia wodoru w transporcie – początkowo dla skuterów i motocykli, a wkrótce również dla samochodów. 


Spełnia się więc wizja J Verne – „….nadejdzie dzień kiedy woda będzie używana jako paliwo…”

Koordynator Klastra Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza

Al. Grunwaldzka 82
80-244 Gdańsk

+48 882 430 983 

kontakt@klasterwodorowy.pl