Powoli opadają emocje po 3 edycji konferencji wodorowej PCHET2020, która odbyła się 28 i 29 września. W tym roku sytuacja z COVID-19 zmusiła nas do organizacji spotkania online i nauki działania w zupełnie nowych warunkach. Było to duże wyzwanie zarówno dla organizatorów, jak również dla prelegentów. Śmiało możemy stwierdzić, że formuła online wydarzenia sprawdziła się i zamierzamy utrzymać ją w latach kolejnych.
Rekordowa frekwencja na tegorocznej edycji konferencji świadczy o rosnącym zainteresowaniu kwestiami wodoru i przekonuje, że organizowanie tego typu wydarzeń jest potrzebne.
Wiceminister Klimatu Ireneusz Zyska, dokonując otwarcia konferencji, wyraźnie wsparł działania podejmowane przez Pomorska Dolinę Wodorową i zaprosił do współpracy i konsultacji nad opracowywaną Polską Strategią Wodorową. Wskazał, że Polską energetykę czekają duże zmiany w sposobach produkcji energii elektrycznej.
„Wodór będzie stopniowo stawał się jednym z kluczowych źródeł energii wykorzystywanych w Unii Europejskiej i w niedalekiej przyszłości również w Polsce. Wynika to nie tylko z kwestii ekologicznych, takich jak realizacja celów ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, ale też z różnego rodzaju możliwości wykorzystania tego paliwa nie tylko w energetyce, ale też w przemyśle, czy w transporcie” – dodał Pełnomocnik Rządu ds. OZE.
Dyskusja pierwszego dnia w sesji naukowo-technicznej pokazała możliwe drogi rozwoju zasilania pojazdów wodorem, w tym spalanie wodoru niższej jakości. Podczas sesji “Dobre praktyki w Europie” poznaliśmy przykłady projektów godnych naśladowania np: BIG HIT, nowych rozwiązań takich jak mały modułowy elektrolizer AEM firmy Enapter, czy punkt tankowania zielonym wodorem Solhub.
W kwestii innowacji technologicznych swoją obecność mocno zaakcentowała niemiecka firma KEYOU założona m.in. przez byłych inżynierów BMW, która opracowuje technologię konwersji silników wysokoprężnych i iskrowych na wodór, spalany w komorze silnika. Tego samego dnia Andrzej Szałek — doradca zarządu Toyota Motor Poland zaznaczył również, że koncern będzie walczył o to, by ogniwa paliwowe były obecne na rynku samochodów osobowych.
Jednym z ciekawszych projektów zaprezentowanych podczas PCHET był HGaas, którego ideę świetnie oddaje hasło „Wodór zawsze po drodze”. Projekt umożliwia małym producentom OZE integrację oraz produkcję wodoru w technologii power2gas. Następnie dyskutowano o projekcie Hy-way 2 Hel, polegającym na wprowadzeniu na trasie Gdynia – Hel pociągu napędzanego wodorem.
Poza tematami związanymi z rozwojem technologii wodorowych na konferencji poruszono również tematy dotyczące kwestii legislacji.
Polska nie ma teraz regulacji dotyczących wodoru, choć polskie przedsiębiorstwa mają całkiem sporo do zaoferowania. Nasz kraj jest piątym producentem wodoru w UE. Roczna produkcja wynosi ponad milion ton i odpowiada za ok. 14 proc. rynku unijnego.
Po raz pierwszy w tej edycji zorganizowaliśmy debatę dotyczącą społecznej roli wodoru i przekonaliśmy się, że konieczna jest dalsza edukacja społeczeństwa ze szczególnym naciskiem na młode pokolenia.
“Powinniśmy zwiększyć świadomość młodego pokolenia dotyczącą technologii wodorowych. Należy mówić o wodorze w kontekście dobrych praktyk i budować rzetelną wiedzę” — podsumowali sesję jej uczestnicy.
Dziękujemy wszystkim za udział i zapraszamy do współpracy przy organizacji kolejnej 4 edycji konferencji. Wydarzenie pokazuje m.in., że warto rozmawiać i angażować firmy do dyskusji aby móc wspólnie realizować transformację energetyczną.
Pobierz prezentacje prelegentów (sprawdź AGENDĘ):